קטאן – טיפים למתיישב המתחיל

"קטאן-המשחק"( שבעבר נקרא המתיישבים של קטאן) הוא משחק לוח קלאסי שעוצב על ידי קלאוס טויבר.
משחק זה הוא אחד ממשחקי הלוח היותר מצליחים באירופה ובעולם וממנו יצאו מספר רב של הרחבות כגון "קטאן- ערים ואבירים" ו"קטאן-יורדי הים" .

לא מדובר כאן בחוקי המשחק המלאים(שאגב, תוכלו להוריד אותם כאן בתצורת – PDF) אלא בטיפים לאלה שכבר מכירים את המשחק ורוצים קצת יותר תחרותיות.

רציתי לשתף אתכם כמה טיפים למתחילים, שאני מרגיש, שעזרו לסיכויים שלי לנצח.תרגישו חופשי לכתוב פידבק משלכם

כמובן שהטיפים לא מתאימים לכל לוח רנדומלי שיוצא אבל כרעיון כללי זה עוזר.

נדבר היום על השלב הראשון-

1. הנחת היישובים הראשונים.

שלב ראשוני זה הוא קריטי ביותר במשחק קטאן. יש פה מספר רמות של שיקולים שלפיהם נבחר איפה להניח את היישובים הראשונים שלנו.

1.לקבל משאב אחד מכל סוג- אתם תצטרכו עצים,חיטה, כבשים, לבנים וברזל במהלך המשחק, אז למה לא לקבל את כולם כבר בהתחלה? נסו להניח את היישוב הראשון שלכם על צומת עם 3 משאבים שונים, והניחו את היישוב השני על צומת שמשלים לכם את השניים החסרים.

2.קצת הסתברות- לכל מספר על הלוח יש מספר נקודות המסומנות מתחת לספרות המסמלות את ההסתברות שמספר זה יצא(מתוך 36) כאשר זורקים את הקוביות. הניחו את היישובים שלכם במטרה למקסם את ההסתברות שתקבלו את המשאבים היקרים שלכם. (אם סידרתם את הלוח והספרות כמתואר בחוקים, הכי טוב לנסות להגיע ל13 נקודות שמסומנים מתחת לספרות- למשל המספרים 5\6\9). נסו להמנע מלהניח על צומת עם מדבר או קו חוף ריק.

3.נמל- אם לא הנחתם יישוב ראשונים וכבר לקחו את כל המקומות "הטובים" להניח יישוב על נמל יכול להיות מאד יעיל במהלך המשחק.(רק שימו לב שאתם מניחים על צומת עם שני משאבים ולא אחד!). נמלים טובים הם כאלה שמתאימים לסוג המשאבים שאתם יכולים לקבל הרבה מהם במהלך המשחק מהיישובים האחרים שלכם.

4. נסו לקבל שילוב טוב של מספרים מגוונים- תנסו לקבל מגוון של מספרים שונים. זה מרגיש לפעמים קצת נגד האינטואיציה שלנו, אך זה מצויין לכם. זה טוב כי לא משנה מה יצא בקוביות תקבלו משהו שווה. הסט אפ הראשוני החלומי הוא משהו כמו 4\6\9 ו- 5\8\10… ברוב זריקות הקוביה תקבלו משהו ותרגישו קצת יותר מעורבים במשחק לאורך כל הדרך.

5. איזון משאבים- נסו לקבל באופן הסתברותי אותו כמות של לבנים ועצים, ובאופן שווה חיטה וברזל. אם יש לכם למשל משאבים עם אותו מספר עליהם למשל עץ עם 9 ולבנה עם 9, כל פעם שיזרק 9 תוכלו לבנות דרך. סינרגיה כזאת היא חזקה מאד במשחק.

6. לאן נמשיך? תצטרכו לשקול להיכן תרצו להמשיך לבנות. זו שיטה מצויינת לעזור לכם להחליט בין שני מקומות יחסית שווים שאתם מתלבטים לגביהם.(נפרט קצת על הנחת דרכים בפעם הבאה).

7. חיטה וברזל-חשובים! – ישנם אסטרטגיות תחרותיות ומעניינות שבהם כמעט ולא צריך לבנים או עצים. אך אני לא מכיר אסטרטגיות שלא נעזרות בחיטה וברזל. אז אם קרה ולא התחלתם עם משאבים אלה, כדאי לתכנן איך לקבל אותם.

כמובן שסדר התורות במשחק ישפיע על ההזדמנויות שלכם, אך אין באמת יתרון חד משמעי אם תתחילו במקום ה1\2\3 או 4. עם זאת ישנים שחקנים שמעדיפים להתחיל יותר מוקדם כי הם רוצים לשחק באסטרטגיה ספציפית. אני באופן אישי מעדיף להיות שני או שלישי- ישנם בדרך כלל שלושה מקומות התחלתיים טובים על הלוח, אך האפשרויות מצטמצמות ככל שהלוח מתמלא ובחירה מאוחרת יכול להשאיר אותנו עם אפשרויות לא כאלה טובות.

זהו להיום. נשמח לשמוע ממכם עוד רעיונות וטיפים 🙂